Bonbabe™

Fashion * Beauty * Life * Style

Nemáme tolik peněz, abychom si mohli kupovat neklalitní věci

4 min read

Když jsem byla teenager, kapitalismus ještě nebyl tolik vidět. Postkomunistická omezenost dostupnosti výrobků i výrobců přinášela v prvních desítkách let porevolučního kapisalismu na trh novinky, které samozřejmě kolikrát nebyly dostupné. Příležitosti díky úžasu občanů na trhu znamenaly možnosti prodávat levné věci podstatně dráž. I nekvalitní věci budily dojmy, protože před revolucí bylo cokoli možné sehnat buď na černém trhu nebo v tuzexu.

Přeci jen, typický je pro socialistické období hnědožlutý, na jedné straně absolutně hladký toaletný papír, který se s dnešním opravdu heboučním, nedá srovnávat. Můžu říct, že zážitek se socialistickým toaletním papírem mám, tak děkuji za dnešní kapitalistické toaletní papíry. Touto zkušeností chci říci, že cokoli na trhu po revoluci dlouhé desítky let bylo na první pohled skvělé. Věci a produkty věhlasných značek jsem si nemohla dovolit, byly opravdu, opravdu drahé. Jeansy od Replay se daly sehnat, když nepočátám fejky dostupné na hraničních přechodech, za 10.000 Kč. Dneska je na všelijakých slevových portálech lze sehnat od 999 Kč, když se podaří, jinak samozřejmě, běžná cena Replay jeansů od nějakých pěti tisíc nahoru. Ale styl není o značkách, je to umění, styl jde pořídit v secondhandech.

Zato kosmetika a parfémy, to je zajímavější objekt zájmu. Péče o sebe i kosmetika se stala naší životní rutinou. Reklamní výchova nás učí kráse, zdraví i potřebě osobní péče, která se týká i vůně a stylu. Nabídky řešní na hebčí pokožku, krásné vlasy, nabídky vůní a líčení. Užívání a používání kosmetických přípravků je i nebezpečnější než aktivity v módním průmyslu. Správné užívání, aby byla skutečně řešena naše potřeba a ne zhoršen problém, na který hledáme řešení a tak kupujeme kosmetické výrobky, abychom byli krásnější, zdravější, abychom byli více opečovávanější.

Levný vs. Drahý parfém

V úvodu jsem zmiňovala, že v raném i následném kapitalismu, který končí teď někdy, nebylo možné při minimální mzdě kupovat parfémy, za cenu minimálně třetiny této mzdy. Dostupnější byly drogérkové, například Naomi Campbel a různé. Z raného kapitalismu si pamatuji drogérkový spray Lucy-Lucy za příznivou cenu, ale jeho výdrž byla pravděpodobně opravdu sprejová.

O Dioru, Chanelu či Gucci se mi mohlo jen zdát. Postupně přicházel dostupný internet, který mít krátce po revoluci byl také opravdu luxus. Dostupnější internet, internetové obchody a srovnávače přinesly lepší cenu a možnost si Dior nebo Chanel opravdu koupit. Na parfému jsme si díky příznivým technologickým podmínkách uvědomila, jak moc se kvalitní parfém vyplatí. A kvalitní parfém může být metaforou pro cokoli co je kvalitní a proto to přináší takový užitek za cenu, kterou jsme ochotni zaplatit, abychom naši potřebu, ať je jakákoli, uspokojili.

A pak to přišlo. Začínala jsem na kvalitních parfémech. První drahý prarfémy jsem dostala. Zaujala mně intenzita a výdrž a tak když mi po dlouhém ročním používání došel, začala jsem pátrat a našla pro mně cenově přijatelný. Pátrala jsem všude, na aukru, v bazoších, abych našla výhodnou koupi. Kolikrát se to podařilo, párkrát jsem naletěla, ale moje pohádka ze světa vůní trvala.A právě kvalita a výdrž parfémů mě dovedla k finanční analýze drahého vs. levného parfému a jako výtěz vyšel jednoznačně drahý parfém, který při ročním používání ve výsledku vyjde levněji než celkové roční používání levného parféku, který nakonec vyjde dráž než ten drahý parfém. To mně přivedlo k citátu, který se stal jedním z životních „Mott“. Opravdu je si lepší kupovat si kvalitní věci, pokud za to stojí, protože nás to vyjde levněji a z životních zkušeností je Parfém nejlepší metaforou pro toto motto.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Copyright © All rights reserved. | Newsphere by AF themes.